Monday, November 17, 2014

Sambung belajar #part1

Assalammualaikum,


1st post dari aku ini.. aku nak cerita macamana hati aku terdetik nak sambung belajar... Ceritanya bermula begini...


Aku memang dah lama ingin sambung belajar.. kenapa aku nak sambung?? aku nak sambung belajar sebab aku nak naik pangkat dan kalau ada mana2 company leh offer aku keje lain... tipu lah kalu ada yg ckp nak sambung belajar sebab nak tambah ILMU atau saja2.  mungkin ada.. tapi kebanyakannya nawaitu nak sambung tu sebab nak naik pangkat n naik taraf idup bagi yang telah berkerja seperti aku... lagi satu kenapa aku nak sambung sebab aku nak pakai Jubah n ambil gambar dengan mak dan abah aku kat studio... hehehehe.. mcm tak logic kan ... tapi tu juga salah satu nawaitu aku selain naik pangkat. Masa aku sijil dulu.. aku x kesempatan nak ambil gambar kat studio dengan mak n abah..  aku x ambil masa tu.. sebab aku takut mahal .. hahahaha... sapa yang nak bayar kan.. x terpikir masa tu abah boleh bayar.... bila dah nak balik... baru abah ckp nak ambik gmbr kat studio... aku lak masa tu dah pulang kan jubbah.. so x ada lah gmbr aku kat studio. Aku tau abah masa tu teringin nak bergambar kat studio.. tapi aku lah yg silap.. g htr jubbah awal2. Bila aku diploma pulak aku x ada sikit pun perasaan nak berkonvo.. masa tu tahun 2004.. aku dah ada family sendiri... memang x terlintas lah nak konvo masa tu...so masa aku abis diploma memang aku x konvo pun..ambil je diploma kat kaunter pendaftar.. huhuhu


masa aku diploma dulu aku dah pun ambil keputusan utk ambil full time .. x kan lah utk degree ni aku nak full time gak.. kalu aku full time sure aku kena berhenti kerja.. kalau aku berhenti keje camner nak dapat gaji... jadi dlm sekitar tahun 2008/2009 aku dah start apply mana2 University. 1st aku memilih bidang computer.. kenapa computer??.. sebab aku berkerja dalam bidang tersebut . Padahal aku mempunyai diploma dalam bidang Elektronik Perhubungan. So aku pun apply lah... masa aku apply tu aku just ckp je kat Mizi. Mizi ni suami aku. Mizi ni jenis yang tidak akan membangkang apa yang aku nak buat. Kalau dia bangkang pun.. aku tetap gak buat... kalau dia berkeras jugak.. aku akan menangis2.. merajuk2... semua dalil aku kuarkan... hehehe.. sampai lah dia kasi. So far sepanjang aku hidup dengan dia.. x byk perkara yang dia bangkang.. sbb dia tahu bini dia camner... jadi untuk urusan apply nak belajar ni aku x da masalah dengan Mizi...lagi pun aku apply je .. belum tentu aku dpt kan...


1st  university aku apply adalah UKM Bangi.. aku pilih bidang computer apa tah.. aku pilih UKM sebab paling dekat dengan aku nak ke kelas... aku apply.. x dpt.. sebabnya masalah diploma aku .. pihak pendaftar tu ckp kalau aku ambik computer .. aku x leh transfer kredit... aku bagitau aku ada pengalaman lebih 5 thn dlm bidang computer... diorang kata aku tidak memenuhi syarat diorang..


2nd university pula aku apply UITM shah alam... aku htr application masa tu dah lambat.. dah tarikh tutup pun. Aku apply masa tu ngan Julia dan Noi.. Noi bidang secretary rasanya.. aku ngan Julia bidang electric masa tu. Kami siap buat rayuan bagai.. tapi akhirnya tak dpt pun.. elok gak x dpt.. sebab nya jauh tu nak travel ke shah alam lepas waktu keje...


untuk 3rd university. UTM ... aku apply tahun 2010.. masa ni aku lepas beranak kan Seri Nurul Ain.... Ain masa tu lebih kurang 6 bulan umurnya. Ain ni anak ke 3 aku.. Julia dah masuk dulu .. dia intake December 2009. Aku intake Jun 2010. Masa tu aku nak ikut Julia. Mizi tak kasi.. lagi pun aku baru ngam2 abis pantang... x pelah kali ni aku dgr ckp Mizi..Mizi kata kalau nak belajar .. tahun depan...


Bila aku tahu UTM buka utk pengambilan untuk intake Jun.. aku x tunggu lagi.. aku terus apply.. aku memilih electric.. aku x nak lagi kena reject mcm UKM .. so kali ni aku memilih mengikut bidang yang aku ambil masa diploma...Alhamdulillah akhirnya aku dpt jugak sambung kat UTM... masa aku apply ni .. aku apply dengan officemate aku .. apis namanya.. tapi pada masa itu apis x dpt.. aku buat kan rayuan kat apis.. alhamdulilah Apis pun dpt jugak akhirnya....


p/s: Ok aku stop cerita ni dulu... nanti aku nak cerita .. cerita lawak sblum aku pi belajar kat UTM ...Mizi ckp aku ni sengal dan blur tahap maksima punya orang...hehehehehe

No comments:

Post a Comment